MACBETH

عاوز اتكلم شوية على الفيلم ده 

ده فيلم ماكبث وماكبث دي مسرحية من ضمن مسرحيات شيكسبير واتعملت مسرح كتير جدا.

مبدأيا الفيلم ده ممكن يعجب ناس وناس لأ ولكن انا عن نفسي مفيش فيلم سحلني معاه السحلة دي من فترة كبيرة جدا لأسباب كتيرة:

ثانيا: انت ممكن توقف في اي لحظة فالفيلم وتاخد سكرين شوت زي اللي انا وخدهم دول وده لو يدل على شيء بيدل على انه مخرج عظيم وانا كان نفسي اخد كل الفيلم سكرين شوت اصلا. 

اعتقد ان دور ماكبث ده دور حياة (مايكل فوسبندر) واللي مش هيعمل زيه ولا هيجي حد يعمل زي ما هو عمل ماكبث.

أولا: هبدأ كلامي بالسيناريو والغريب جدا انهم مغيروش في نص كلام شكسبير تقريبا فكان الكلام بالانجليزية القديمة والنطق القديم فده بنسبالي حاجة وهمية لأن صعوبة الكلام ممكن يشتت الممثلين عن ادوارهم وده بينلي قد ايه هما عظماء.

ثانيا: الإخراج هتكلم عليه تاني لأنه قدر ينقلنا معاه لجو غريب كده تدخل جواه مش موجود كده غير فالخيال وده صعب جدا لأني محستش ان ده فيلم حسيته مسرحية معمولة فيلم او فيلم متمسرح جو كده حسيته دارس في نفس مدرسة يوسف شاهين في الأفلام الملحمية.

ثالثا: انا مشوفتش موسيقى تصويرية كده

رابعا: المنتاج والكالر كوريكشن مع تداخل الإنسرتات حاجة في منتهى الإتقان

خامسا: قصة في منتهى الروعة والإبداع يبينلك حاجات كتير ممكن مكانتش تخطر على بالك (مش عاوز اتكلم في تفاصيل علشان محرقوش)

سادسا: (مايكل فورسبندر) قايم بدور واحد اللي هو ماكبث ولكن مثل فيهم أربع اشخاص كلهم بعاد عن بعض كل البعد حتى نظرات العين مختلفة .. (برضة مش عاوز اقول الشخصيات علشان محرقوش)

سابعا: التصوير حاجة غريبة الصراحة

لدرجة ان انا وعز كل شوية نرجع حتة من اول ونشوفها تاني اتفرجنا على ساعتين في 3 ساعات ونص مثلا 

حقيقي كنت نفسي ادخله سينما 

اتفرجوا عليه هيعجبكوا

This slideshow requires JavaScript.

Leave a comment